Το Shearwater 860 αποτελεί ένα από τα πιο τουριστικά RIB στη κατηγορία του προσφέροντας φιλόξενο κατάστρωμα, χώρους ενδιαίτησης  και εντυπωσιακή πλεύση στη θάλασσα.

Πέμπτη πρωί βρισκόμαστε στη γλίστρα του Λαυρίου για να δοκιμάσουμε το σημαντικά αναβαθμισμένο Shearwater 860, μία premium έκδοση με φουλ έξτρα εξοπλισμό που «απογειώνει» αισθητικά το ήδη καλαίσθητο RIB.

Μαζί μας άλλα δύο Shearwater, από τα οποία το ένα είναι open, χωρίς δηλαδή την κρυφή καμπίνα της πλώρης όπως το έχουμε συνηθίσει. Αυτά τα τρία σκάφη μόνο σαν σχεδιαστική γραμμή θυμίζουν το πρώτο Shearwater 860 που είχε έρθει στην Ελλάδα στις αρχές του 2008. Ήταν μία εισαγωγή της Next Boats, ένα σκάφος κατασκευασμένο στην Αγγλία, που ξεχώριζε για δύο κυρίως στοιχεία. Την έξυπνη σχεδίαση της κονσόλας – καμπίνας, αλλά και την πολύ καλή συμπεριφορά της γάστρας (άριστο ζύγισμα, εξαιρετική απόσβεση, υψηλή ταχύτητα κρουαζιέρας).

Χρειαζόταν μόνο κάποιες «πινελιές» ώστε το Βρετανικό κατάστρωμα να πλησιάσει περισσότερο στα δικά μας δεδομένα, αξιοποιώντας καλύτερα τα αμπάρια πλώρης – πρύμνης και κάποιες ακόμα λεπτομέρειες.

Όλος ο ανασχεδιασμός πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα μετά την συμφωνία του Θέμη Κουρή (ιδιοκτήτη της Next Generation Boats) και του αγγλικού ναυπηγείου, να κατασκευάζεται το σκάφος εξ ολοκλήρου εδώ.

Έτσι βασισμένοι στα πρωτότυπα σχέδια αλλά και τα νέα, με τη βοήθεια προγραμμάτων CAD και τεχνολογίας CNC για τα καλούπια, το Shearwater μπήκε στην παραγωγή σε ένα από τα πιο σύγχρονα ελληνικά ναυπηγεία κατασκευάζοντας δύο διαφορετικά μοντέλα, ένα ανοιχτό (Sport) και ένα καμπινάτο (Console Cabin).

Τα Console Cabin υιοθετούν τη σχεδίαση της κρυφής καμπίνας στην πλώρη, κατά την οποία η υπερκατασκευή «εκμεταλλεύεται» το ύψος των μπαλονιών, κλείνει όλη την πλώρη ως την κονσόλα διαμορφώνοντας με μια μαξιλάρα ένα μεγάλο κρεβάτι ηλιοθεραπείας, πάνω από την καμπίνα. Έτσι δεν δημιουργεί «νεκρούς» χώρους στο ντεκ, αφήνοντάς το πλήρως αξιοποιήσιμο και λειτουργικό.

Μιλώντας με το Θέμη, μου μετέφερε πως κατέληξε το σκάφος σε αυτό που βλέπουμε σήμερα. Είναι μία σειρά από μεγάλες και μικρές βελτιώσεις και αναβαθμίσεις που έχουν προκύψει από την χρήση στη θάλασσα. Το αποτέλεσμα δικαιώνει τον κατασκευαστή, πόσο μάλιστα αφού κατάφερε το Ελληνικό Shearwater να εξάγεται, με τη σύμφωνη πάντα γνώμη και σε συνεργασία με τη «μαμά» Shearwater.

Το κατάστρωμα
Πριν βρεθούμε στη θέση του κυβερνήτη, αυτό που προσέχεις πρώτο όταν μπεις στο σκάφος είναι η σωστή ανθρωπομετρική μελέτη. Για παράδειγμα ο άνετος διάδρομος μεταξύ πλώρης και κυρίως ντεκ, τα καθίσματα, οι καναπέδες και βέβαια η καμπίνα που βλέποντάς το εξωτερικά είναι απίθανο να αντιληφθείς το μέγεθός της.

Ιδιαίτερη σημασία έχει δοθεί και στην ασφάλεια του πληρώματος, οι χειρολαβές αλλά και το ρολ μπαρ της κονσόλας, προσφέρουν στήριξη ενώ ένα μικρό σκαλοπάτι διευκολύνει στη μεγάλη διαφορά ύψους των δύο επιπέδων.

Πίσω από τη φαρδιά κονσόλα με το εντυπωσιακό κοκπιτ, βρίσκονται δύο αναπαυτικά καθίσματα, με αναρτήσεις για ξεκούραστη οδήγηση, όπου ρυθμίζονται για ημιόρθια ή καθιστή θέση και βέβαια με άψογη αισθητική που ταιριάζει απόλυτα με το ύφος και το χαρακτήρα του Shearwater.

Πίσω από τα καθίσματα υπάρχει νεροχύτης γλυκού νερού, εστία μαγειρέματος και ψυγείο διευκολύνοντας την παραμονή μας στο σκάφος. Το ύφασμα των αεροθαλάμων, Hypalon Neoprene fabric style συνδυάζεται με τα μαξιλάρια και το τικ εξαιρετικά δίνοντας «marine» εμφάνιση στο σύνολο.

Αρκετούς τους «τρομάζει» το μαύρο του χρώμα, στην πράξη όμως η υφή του fabric το κάνει λιγότερο ζεστό ακόμα και από το κλασικό άσπρο αεροθάλαμο, ενώ το ίδιο συμβαίνει και στις σκούρες μαύρες ταπετσαρίες.

Η καμπίνα, ιδιαίτερα ευρύχωρη για την κατηγορία του σκάφους, έχει την κλασική διάταξη V όπου με τα πρόσθετα μετατρέπεται σε ένα τεράστιο κρεβάτι. Κάτω από τα μαξιλάρια υπάρχουν αρκετά αμπάρια για τον εξοπλισμό μας.

Στη πρύμνη υπάρχουν δύο χώροι αποθήκευσης, ένας μακρόστενος κάτω από το κάθισμα και το μεγάλο αμπάρι κάτω από το κρεβάτι ηλιοθεραπείας. Εκεί χωρούν όλα, με τάξη τοποθετημένα, η ηλεκτρική εγκατάσταση του σκάφους, με τους διακόπτες και τις μπαταρίες, ακόμα και λεκάνη wc! Στη περίπτωση που τοποθετήσουμε έσω έξω κινητήρα, ο χώρος γίνεται μηχανοστάσιο.

Στη θάλασσα
Στο καθρέπτη του Shearwater 860 CC ήταν τοποθετημένη η νέα VERADO 350, με προπέλα Enertia ECO 17΄΄. Πρώτη στάση στη Μακρόνησο για φωτογράφηση και βίντεο, και έπειτα κατευθυνόμαστε νότια, να περάσουμε κάτω από το «Μακρονήσι»  με προορισμό την Κέα, και συγκεκριμένα το λιμάνι της Κορησσίας. Ο καιρός δεν ήταν ο καλύτερος δυνατός, κυματισμός και αέρας που στα μέσα της διαδρομής έφτανε τα δύο μέτρα. Με αυτές τις συνθήκες μπορέσαμε για μία ακόμη φορά να εκτιμήσουμε την απόσβεση του Shearwater.

Σε όλο το ταξίδι κατάφερνε να διατηρεί σωστή γωνία πλεύσης, «κόβοντας» το κύμα με τη βαθιά πλώρη και περνώντας χωρίς να μεταφέρει κραδασμούς στο πλήρωμα. Επιπλέον, και εξίσου σημαντικό, χωρίς να βρέχει ή να «βουτάει», δηλαδή να έχει τάσεις καρφώματος και μάλιστα ταξιδεύοντας με ιδιαίτερα υψηλή ταχύτητα.

Οι μετρήσεις ήταν εξίσου καλές με την ποιότητα πλεύσης του, με 2 άτομα πλήρωμα και 250 λίτρα καύσιμα, ταξιδεύαμε στις 4.500 σ.α.λ. με 31 κόμβους καταναλώνοντας μόλις 1,52 λτ/νμ! Στο WOT στις 6.500 σ.α.λ μέγιστη ταχύτητα έφτανε τους 46 κόμβους.

Η προπέλα Enertia ECO 18”, έδωσε μεγαλύτερη max ταχύτητα, τους 48,7 κόμβους παρότι ήμασταν 3 άτομα πλήρωμα (δηλαδή 90+ κιλά παραπάνω) κρατώντας ίδιες και καλύτερες μετρήσεις και στις μεσαίες. Με λιγότερα καύσιμα, τρία άτομα πλήρωμα και με καλύτερες καιρικές συνθήκες ο ιδιοκτήτης έχει καταγράψει 51,8 κόμβους στις 6.280 σ.α.λ. Συμπερασματικά, το Shearwater 860 CC είναι ένα από τα πιο «καλοστημένα» RIB στην κατηγορία του, ιδανικό για ναυτικό τουρισμό και μεγάλα ταξίδια, χωρίς να ξεφεύγει σε μέτρα, κόστος αλλά και κόστος χρήσης.